ראשי » תחומי פעילות » רגישות/אלרגיה למזון

רגישות/אלרגיה למזון

שתיתם יין אדום והופיע כאב ראש, האם אתם אלרגים ליין או שאתם רק רגישים לסולפיטים המוספים כחומר משמר ליין. שתיתם חלב והבטן התנפחה ורעשה, האם אתם אלרגים לחלב או שאתם רק רגישים ללקטוז הוא סוכר החלב. אכלתם בוטנים והלשון התנפחה ובמקביל הופיע קוצר נשימה וירידה של לחץ הדם, האם זו אלרגיה או רגישות למזון. בד"כ נוטים ליחס את הסימפטומים של המקרה הראשון והשני לרגישות למזון ולמקרה השלישי לאלרגיה למזון.

באלרגיה למזון המערכת החיסונית שלנו שנוהגת בד"כ לייצר נוגדנים כדי להילחם בחיידקים שחודרים לגוף, פתאום היא מייצרת נוגדנים מהסוג המכונה IgE, כתגובה לחלבוני מזון. האלרגיות למזון השכיחות הן לחלבוני: חלב פרה, ביצים, בוטנים, שומשום, אגוזים, חיטה, סויה, דגים ופירות ים. הנוגדנים מופרשים מתאי המערכת החיסונית המכונים תאי מאסט, מפרישים חומר בשם היסטמין, אשר גורם לסימפטומים של האלרגיה.
תגובה אלרגית דומה לגלאי עשן הוא תאי המאסט, אשר מפעיל התזת מים הוא ההיסטמין בתגובה לעשן. ההבדל שהתזת המים מכבה את האש ואילו ההיסטמין גורם לסימפטומים של האלרגיה.
הסימפטומים בד"כ מופיעים מיד עם האכילה ולעיתים רחוקות כעבור מספר שעות. הסימפטומים השכיחים של אלרגיה הם: אף דולף, עור מגרד, פריחה אדומה בעור (אורטיקריה), עקצוץ בלשון או בחיך, קול סוסי, נשימה ציפצופית, ליחה, בחילה, הקאה, כאבי בטן, שלשולים.
סימפטומים של רגישות או אי סבילות למזון למעשה דומים לסימפטומים של אלרגיה למזון. ההבדל העיקרי שברגישות למזון אינה מעורבת המערכת החיסונית. סימפטומים של רגישות למזון יתבטאו העיקר במערכת העיכול והסיבה העיקרית לרגישות למזון, היא תפקוד לקוי של מערכת העיכול המתקשה לעכל ולפרק כראוי מזונות מסוימים.

שכיחותן הממשית של אלרגיות למזון היא כ-8% אצל ילדים, וקצת פחות מ-5% אצל מבוגרים. ובכל זאת, כ-30% מהאוכלוסייה מאמינים שהם סובלים מאלרגיות למזון.
אנשים שסבלו מאלרגיה למזון  כילדים, לא בהכרח יסבלו מהם כמבוגרים. אלרגיות יכולות להיעלם במהלך החיים ולהיפך, לפעמים אנשים מפתחים אלרגיות למזון כמבוגרים.

באלרגיה וברגישות למזון כאחד, הצעד הראשוני הוא זיהוי המזון המזיק והימנעות ממנו.
מבחנים עוריים ובדיקת דם לנוגדני IgE  תזהה אלרגיה ולא תזהה רגישות למזון. בדיקת נשיפה ללקטוז תוכל לזהות רגישות ללקטוז (סוכר החלב). רישום תזונתי של מה שאתם אוכלים ושותים וציון תגובות וסימפטומים, תסייע לזהות איזה מזון גורם לרגישות.
בדיקת דם לסוגי מזון הגורמים לייצור נוגדני  IgG עשויה לסייע בזיהוי מזונות שתורמים לרגישות או אי סבילות למזון. הוצאת המזונות שזוהו בבדיקה יכולה לתרום לרגיעה והפסקה של הסימפטומים ושיפור ההרגשה.

רופא מומחה בתחום

ד"ר ברוריה טל